Vandaag protesteren heel wat fietsers op Sint-Dimpna om aan de stad en provincie duidelijk te maken dat ze een vrachtwagenluw Sint-Dimpnaplein willen. De stad begrijpt dit krachtige signaal en wil graag benadrukken dat de stad mee vragende partij is voor minder vrachtverkeer op de Retieseweg. De stad zal dan ook actief meewerken aan een structurele lange termijnoplossing via de studie van de regionale ontsluiting Westelijke Ring (R14) en de gewestweg N118.
Regionale ontsluiting
Voor de problematiek van het zware vervoer zoekt de studie regionale ontsluiting een oplossing door in de toekomst een verbinding te realiseren tussen de Westelijke Ring (R14) en Retieseweg (N118).
Deze nieuwe verbinding moet zorgen voor een verbetering van de verkeersleefbaarheid in de dorps- en woonkernen in de regio, waaronder Geel - Sint-Dimpna en Retie. Door het aanleggen van de verbindingsweg kan doorgaand verkeer omgeleid worden en het centrum van Geel - St.-Dimpna mijden.
Momenteel peilt de provincie in een online vragenlijst naar hoe mensen zich in de regio verplaatsen, welke problemen ze daarbij ervaren en hun mening over de mogelijke tracés van de verbindingsweg. De enquête loopt tot eind september en moet gespreksstof opleveren voor dialoogmarkten in november.
De stad stelde reeds een tonnagebeperking of de invoering van tolheffing op Retieseweg voor aan het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), maar kreeg steeds een negatief advies van AWV. Volgens AWV kan het vrachtverkeer pas geweerd worden uit St.-Dimpna na de aanleg van de nieuwe verbindingsweg. De stad hoopt uiteraard dat AWV sneller met een oplossing komt.
Onveilige situatie Sint-Dimpnaplein
Verder kaart de actie Ringland ook de onveilige situatie op de kruispunten aan het Sint-Dimpnaplein en het gebrek aan fietsvoorzieningen aan. De stad vraagt al lang aan AWV om een structurele oplossing waarbij er meer ruimte wordt gemaakt voor de fietsers. Bij elk overleg hamert de stad erop dat een definitieve oplossing voor de fietsers noodzakelijk is.
Vorige week kreeg de stad het volgende antwoord van de projectmanager van AWV: "Voor 2020 is de studie voor de herinrichting van het Sint-Dimpnaplein opgenomen. Een samenwerkingsovereenkomst hierover zal in 2019 opgesteld worden." De stad hoopt dat deze studie het Sint-Dimpnaplein veiliger zal maken voor het fietsverkeer. Recent werd het T-kruispunt richting Rijn uitgerust met verkeerslichten, dat zorgt al voor een verbetering van de verkeersveiligheid.